Haarlem, Heemstede, Halfweg, Bloemendaal, Vijfhuizen, Santpoort, Zandvoort, Cruquius, Hoofddorp, Bennebroek, Zwanenburg en Amsterdam west.
De zorg die ik aanbiedt word vergoed door de zorgverzekering.
Heeft u een restitutiepolis of vrije keuze polis dan wordt de kraamzorg vergoed door de zorgverzekering. Met een naturapolis breng ik de facturatie (papierwerk) onder bij kraamzorg 1op1. Dat is een tussenpartij voor zelfstandige kraamverzorgenden en die hebben een contract met alle zorgverzekeraars zodat ook dan de kraamzorg vergoed wordt.
Aan de hand van de basis of aanvullende verzekering kan het zijn dat u een eigenbijdragen heeft van 4,70 per uur in 2022.
Van inschrijving tot kraamtijd
Na uw inschrijving ontvangt uw binnen enkele dagen van mij een bevestiging via sms/whatsapp zodat u ook mijn nummer bij de hand heeft voor eventuele vragen tijdens de zwangerschap en kraamweek. Een bevestigingsmail word vaak niet gezien en beland in je spam box waardoor ik dit graag telefonisch doe.
Tussen 32-35 weken neem ik contact met u op voor het plannen van een intakegesprek.
Sinds COVID is dit telefonisch en word een huisbezoek niet meer vergoed.
Dit zal vermoedelijk ook zo blijven.
Het volgende contact moment; wanneer de weeën begonnen zijn hoor ik dit graag zodat ik mij kan voorbereiden op het assisteren van de thuisbevalling. Ook wanneer u in het ziekenhuis gaat bevallen zodat ik dezelfde dag nog beschikbaar ben voor het starten van de kraamzorg.
Iedereen heeft recht op minimaal 24 uur en maximaal 49 uur kraamzorg verdeeld over 8 dagen. Bijvoorbeeld: Als de bevalling op een maandag plaatsvind dan heeft uw zorg van maandag tmt maandag. Ook wanneer uw een aantal dagen in het ziekenhuis verblijft. Dit is omdat uw dan kraamzorg op de kraamafdeling ontvangt. Soms heeft uw recht op een 9 en 10e dag, zoals bij een keizersnede.
Maandag tmt vrijdag van 08:30 – 16:30
Weekend 09:00 – 12:00
Instructies eerste 24 uur postpartum
Instructies de eerste 24 uur oost partum
Kraamvrouw
Uitscheiding
Probeer om de 2 a 3 uur te plassen en te spoelen, desnoods onder de douche. De wond blijft schoon en het geeft vaak verlichting tegen de prikkelende urine. Als de blaas leeg is kan de baarmoeder goed samentrekken. Dat heeft een gunstig effect op het bloedverlies en het herstel.
Bloedverlies
De eerste 24 uur kunnen er nog pijnlijke naweeën zijn. (Vaak als de baby wordt gevoed). Paracetamol kan de pijn verlichten. Bij gebruik eerst even overleggen met de verloskunde.
Wanneer de verloskunde bellen?
Algehele conditie
Duizeligheid: niet alleen naar het toilet.
Misselijkheid: iets te eten nemen of vocht tot je nemen
Opstaan: Partner wakker maken
Baby
Wanneer belt u e verloskunde
Als de baby een te lage, of te hoge temperatuur heeft en deze na uw handelen niet is verbeterd.
Uitscheiding
De ontlasting van een pasgeborene is zwart van kleur en teerachtig. Deze ontlasting is het makkelijkst te verwijderen met wat babyolie of een washandje met warm water.
De eerste urine kan wat rood of oranje zijn. Dit zijn uraatkristallen en dit verdwijnt naarmate de baby meer voeding krijgt.
Als u een dochtertje heeft gekregen, kan het zijn dat zij wat pseudomenstruatie heeft. Dit kenmerkt zich door wat bloederig slijm uit de vagina. Dit kan geen kwaad en kunt u voorzichtig met een doekje weghalen.
Temperatuur
Na een uur opnieuw temperaturen, geen verandering bij te laag of te hoog temperatuur dan de verloskunde bellen.
!Leg de kruik altijd boven de dekens onderaan het bedje met de dop naar het voeteneinde
en niet tegen de baby aan!
Voeding
Om jouw gezin een goede start te geven, ben ik er voor je tijdens je zwangerschap, bij je bevalling en natuurlijk in de kraamtijd. Ik wil dat jij de zorg krijgt die je nodig hebt en de service waar je blij van wordt. Daarom werk ik voortdurend aan het verbeteren van mijn kennis, kwaliteiten en dienstverlening.
Ben je ondanks dat ergens niet tevreden over, dan hoop ik dat je dit aan mij laat weten. Want dan kan ik dit nog veranderen in de kraamweek zelf en kijken wat nodig is om tot een oplossing van je klacht te komen.
Het beste is natuurlijk als je jouw klacht bespreekt met mij persoonlijk op het moment zelf.
Meestal werkt een gesprek verhelderend en leidt dat tot een oplossing van de klacht. Ik zal proberen om de klacht op te lossen. Als ik niet in staat ben om jouw klacht te verhelpen dan kan je ook een officiële klacht indienen bij de klachtenreglement door te bellen naar: 088 – 130 17 17
En vervolgens ook schriftelijk indienen bij:
Kraamzorg 1op1
T.a.v. de klachtenfunctionaris J. de Vos
Antwoordnummer 19212
2810 WN Schoonhoven